Ämmänvaaran polku

Polku Ämmänvaaran päälle / etelärinteen taukopaikalle tarjoaa komeita vaara- ja vesistömaisemia.

Reitti alkaa Ämmänniemestä, rakkalahdentie varresta, jolle pääsee Kemijärven keskustasta Kuusamon suuntaan 7,2km. Käännös Perä-posiontielle. Tietä jatketaan 11 km Ämmälään saakka, josta käännös Ämmänvaaraan heti sillan jälkeen oikealla. Tietä jatketaan suoraan kunnes tie kaartuu oikealle ja jatketaan taas suoraan mökkikylän lävitse kunnes risteys Rakkalahdentielle oikealla. Rakkalahdentieltä löydät Ämmänvaaran luontopolun.

Reitti kulkee aluksi vanhaa helppokulkuista polkua ylämäkeen. Ensimmäiselle tasanteelle tultaessa vanha polku päättyy ja reitti kääntyy jälleen ylämäkeen pientä mönkijäuraa pitkin kohti luodetta.

Noin 200m ensimmäiseltä tasanteelta kuljettuaan reitti tulee kiinteistörajalle, jota pitkin reitti kulkee rinteen myötäisesti ELY-keskuksen merkkaamalle polulle asti. Risteyksestä voi kääntyä oikealle kohti vaaran laella olevaa näköalapaikkaa, tai vasemmalle kohti vaaran etelänrinteessä olevaa taukopaikkaa.