Ämmänvaaran polku

Polku Ämmänvaaran päälle / etelärinteen taukopaikalle tarjoaa komeita vaara- ja vesistömaisemia.

Reitti alkaa Ämmänniemestä, Rakkalahdentien varren parkkipaikalta, jossa opastustaulu. Luontopolku näkyy maastossa hyvin ja se on merkitty puisin tolpin. Kilometrin kuljettua tulee polkujen risteys, josta opasviitat näköalapaikoille ja tulipaikalle. Vaaran laella on nykyään kaksi näköalapaikkaa ja siellä pääsee kiertämään lyhyen ympyräreitin. Kartasta tämä vielä puuttuu, mutta maastoon reitti on selkeästi merkitty.

Näköalapaikoilta avautuvat upeat näkymät järvelle ja Kemijärven kaupunkiin. Kirkkaalla säällä Ämmänvaaralta näkee Pyhätuntureille saakka.

Tulipaikalle johtaa polku jyrkkää rinnettä alaspäin. Laavu on järven rannassa ja täällä voi käydä uimassa ja nauttia eväshetkestä. Laavun vierestä löytyvät puuliiteri ja puucee. Paluu samaa reittiä pitkin takaisin parkkipaikalle.

Ajo-ohjeet Ämmänvaaran lähtöpisteelle:

Kemijärven keskustasta Sallan suuntaan, Isokylän kohdalla käänny Peräposiontielle. Jatka n. 11 km Ämmälään, jossa tienviitta oikealle Ämmäläntie. Tästä alkavat myös ruskeat Ämmänvaaran luontopolun viitat, jotka ohjaavat lähtöpaikalle. Seuraa niitä mökkiteiden risteyksissä.